Probably from a Wannabe Conductor / Wahrscheinlich von einem Möchtegerndirigent

IMG_0888Newspaper clipping found in the season program for the 1936 Salzburger Festspiel.  Scroll down for translation. Zeitungsausschnitt, in einem 1936 Exemplar “Salzburger Festspiele – Offizielle Führer” gefunden.

“Die Primadonna”

“Toscanini gehört auch zu denen, die sich nicht damit abfinden können, daß die beiden* deutschen Staatsmänner aus dem Obersalzberg einen prächtigen Beitrag zum Frieden zwischen Deutschen geliefert haben, ohne ihn vorher um seine Meinung und Zustimmung zu fragen. Er hat daher, wie englische und französische Zeitungen melden, von New York aus den Festspielbehörden von Salzburg ein Telegramm geschickt, daß nach der einen Version eine völlige Absage, nach der anderen die Drohung enthält, Salzburg seinen Dirigentenarm zu entziehen, und zwar “auf Grund der politischen Ereignisse”. Diese gefallen ihm ganz und gar nicht, erhält sich für so wichtig, daß sich das deutsche Volk nicht vertragen darf, daß innerhalb Österreichs die Spannungen solange fortdauern müssen, als Herr Toscanini es wünscht. Für ihn war** Salzburg nicht eine Stadt des deutschen Volkes, in der deutsche Musik gepflegt und Herr Toscanini die Ehre hatte, der deutschen Kunst zu dienen, sie war ihm nicht einmal nur der Platz, auf dem er seine künstlerischen Ideale pflegen konnte, sondern er sah in dieser Stadt an der Grenze des Reichs eine künstlerische und weltanschauliche Trutzburg gegen das deutsche Reich.
Toscanini hat seine Feindseligkeit bis zum Versuch einer Brüskierung reichsdeutscher Künstler getrieben. Wenn Toscanini die bereinigte Salzburger Luft nicht mehr vertragen kann, dann muß er eben in einem zusagenderen Klima bleiben. Die Salzburger Festspiele, die durch die Anmaßung gewisser nichtdeutscher Elemente überfremdet worden sind, werden den Verlust dieser ältlichen Primadonna verschmerzen können. Es gibt ja auch noch andere Dirigenten von internationalem Ansehen. Für reichsdeutscher Künstler wird es nach dieser neuen Brüskierung sowieso kaum mehr möglich sein, in Salzburg mitzuwirken, solange Toscanini die Festspiele und die Festspielleitung tyrannisieren darf. Man darf daher gespannt sein, ob er mit seiner Anmaßung erfolg haben wird. Diejenigen, denen es in Salzburg um eine hohe künstlerische und gesamtdeutsche Sache geht, werden ihn nicht vermissen.
Dr. K. M.”

*wer war der zweite?
*schon Vergangenheit, als ob er schon weg ist

“The Prima Donna”

“Toscanini belongs to that group which cannot accept that the two German statesmen* from Obersalzberg have delivered a glorious contribution to peace among Germans, without first asking for his opinion and approval. As reported in the English and French newspapers, he sent a telegram from New York to the Salzburg Festival offices, stating that he either — depending on the version reported —  cancelled his appearances, or threatened to, and this “because of political events”. These don’t please him at all, and he holds himself to be so important that he cannot tolerate the German people, that in Austria the tensions must continue so long as Mr. Toscanini wishes them to.  To him, Salzburg was** not a city of the German people, in which German music was cultivated, in which Mr. Toscanini had the honour to serve German art, it was not even a place where artistic ideals could be nourished, rather he saw, in this city on the edge of the Empire, an artistic and idealogical stronghold against the German Empire.
Toscanini has taken his hostility so far as to snub German-citizen artists. If the cleansed Salzburg air no longer agrees with him, then he will have to stay in a more agreeable climate. The Salzburg Festival, swamped with certain non-German elements through their insolence, will get over the loss of this old prima donna. There are plenty of other conductors of international repute. After this new snub it will hardly be possible for German-citizen artists to work in Salzburg, as long as Toscanini is allowed to tyrannise the Festival and it’s directors. One is curious to see whether he will be successful mit his arrogance. Those, for whom this is a matter of pan-German high artistry, will not miss him.
Dr. K.M.”

*  who was the second “German statesman”?
** in the past tense, as if he’s already gone.

P.S. I had to ask the Beau about one word early on in which I could not decipher. “That one, of all words,” he laughed. The word was Newyork — New York.

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5 Responses to Probably from a Wannabe Conductor / Wahrscheinlich von einem Möchtegerndirigent

  1. weltbeobachterin says:

    maybe it was Göring, I know he was keen on Art. After the war the allied found lots of paintings, which were classified as “entartet” by the Nazis

  2. Marcellina says:

    Or maybe Goebbels, who had his hand in a lot of cultural and entertainment affairs. Or the Gauleiter.

  3. paschberg says:

    Gauleiter – in this case maybe Adolf Wagner http://de.wikipedia.org/wiki/Adolf_Wagner_%28Gauleiter%29 – it couldn´t have been an Austrian Gauleiter, Nazis were illegal in Austria at this time.

  4. Marcellina says:

    Ah, I see now that the “Gau” for Munich included Berchtesgaden and all of Oberbayern

    (in regard to the “two statesmen from Obersalzberg”, where Hitler’s country residence was located) Yes, it could have been Wagner.

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